Jak przygotować się do wizyty w kancelarii notarialnej?
Do sporządzenia aktów notarialnych niezbędne są różnego rodzaju informacje i dokumenty, a w przypadku gdy dokonujemy czynności za osobę trzecią także upoważnienie (pełnomocnictwo). Dokonanie wybranej czynności notarialnej należy poprzedzić uzyskaniem w Kancelarii Notarialnej bezpłatnej informacji co do listy dokumentów potrzebnych do jej przeprowadzenia oraz ustalenia kosztów z nią związanych (wysokości taksy notarialnej, ewentualnie należnej opłaty sądowej, podatku od czynności cywilnoprawnych czy podatku od spadków i darowizn).
Jeszcze przed dokonaniem czynności notarialnej można umówić się na bezpłatną konsultację z notariuszem. Rodzaj dostarczanych dokumentów będzie zależał od rodzaju sprawy, a często lista dokumentów będzie różna, w zależności od indywidualnych okoliczności. Przykładowe dokumenty do przygotowania aktu to: odpis z księgi wieczystej, wypis z rejestru gruntów wraz z odbitką z mapy ewidencyjnej, zaświadczenie o przeznaczeniu działki w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, tytuł nabycia (np. wypis aktu notarialnego, prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku, wypis aktu poświadczenia dziedziczenia).